Πρόσφατα Νέα

ΚΚΕ: Συνένοχες κυβέρνηση-ΕΕ για την πολιτική του κέρδους και τη συγκάλυψη

Εκδήλωση Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ για το  Έγκλημα των Τεμπών

Εκδήλωση με θέμα «2.5+ χρόνια μετά το έγκλημα των Τεμπών. Η άθλια και επικίνδυνη κατάσταση των σιδηροδρόμων σε Ελλάδα και ΕΕ» πραγματοποίησε στις Βρυξέλλες η Ευρωκοινοβουλευτική ομάδα του ΚΚΕ.

Την εισηγητική ομιλία πραγματοποίησε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ και μέλος της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωκοινοβουλίου, Κώστας Παπαδάκης, και ακολούθησαν ομιλίες από τους: Ελένη Βασάρα, μητέρα θύματος των Τεμπών, Νίκο Τσακλίδη εργαζόμενο στον σιδηρόδρομο και συγγενή θύματος, καθώς και Δαμιανό Μπαλασούλη, δικηγόρο και συνήγορο οικογενειών θυμάτων των Τεμπών. Την εκδήλωση συντόνισε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ και μέλος της Επιτροπής Αναφορών του Ευρωκοινοβουλίου, Λευτέρης Νικολάου-Αλαβάνος.

Στην εισηγητική του ομιλία ο Κώστας Παπαδάκης, αφού χαιρέτησε τα μπλόκα του αγώνα των βιοπαλαιστών αγροτών στην Ελλάδα, που δίνουν μάχη επιβίωσης, ανέφερε: «Έχοντας ζήσει και τις μεγαλειώδεις απεργιακές κινητοποιήσεις όπως αυτή της 28ης Φλεβάρη, 2.5+ χρόνια μετά το προδιαγεγραμμένο έγκλημα των Τεμπών και τον θάνατο  57 ανθρώπων,  έχει πολύ μεγάλη σημασία να δούμε σε ποιο σημείο βρισκόμαστε. Αφενός γιατί το  έγκλημα δεν πρέπει να συγκαλυφθεί. Πρέπει να τιμωρηθούν πολιτικά και ποινικά όλοι οι υπεύθυνοι και στη δίκη που έχει προγραμματιστεί για το Μάρτη. Αφετέρου να μην ξανασυμβούν «νέα Τέμπη» είτε στο σιδηρόδρομο, είτε αλλού.

Πάνω από έναν χρόνο πριν, τον Μάρτη του 2024, το ΚΚΕ είχε καταθέσει το πόρισμά του στην εξεταστική επιτροπή της ελληνικής βουλής. Κυρίως σε μια κρίσιμη φάση η υπόθεση παρέμεινε στο επίκεντρο την ώρα που ξεδιπλωνόταν η οργανωμένη προσπάθεια συγκάλυψης από την κυβέρνηση της ΝΔ με την επιχείρηση αλλοίωσης του χώρου του εγκλήματος. Επιμείναμε επίσης στις ευθύνες της ΕΕ, γιατί τα άλλα αστικά κόμματα που την εξωραΐζουν σερβίρουν το γνωστό παραμύθι ότι οι οδηγίες της τάχα παραβιάζονται ή ανεπαρκώς εφαρμόζονται στην Ελλάδα, παρουσιάζοντάς την ως εγγυήτρια της ασφάλειας. Η πραγματικότητα είναι μία και βεβαίως δεν αμφισβητείται, ούτε ξεχνιέται:

Δύο τρένα συγκρούστηκαν, αφού κινούνταν επί δώδεκα λεπτά στις ίδιες ράγες, χωρίς να υπάρχουν τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας που μπορούσαν να εμποδίσουν κάτι τέτοιο. Αυτό το γνώριζαν και το γνωρίζουν η κυβέρνηση, η συμπολιτευόμενη -αντιπολίτευση και φυσικά η ΕΕ, αφού είναι οι δικές της Οδηγίες και κατευθύνσεις αποτελούν τους κανονισμούς λειτουργίας στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Όλα τροχιοδρομήθηκαν από το 1997 με τις πρώτες οδηγίες της ΕΕ, ως το 2016 όταν περνούσαν κι  οι τελευταίοι τρεις κανονισμοί της ΕΕ για τους σιδηρόδρομους με άμεση ισχύ στα κράτη-μέλη της. Καταγγείλαμε την στρατηγική αυτή.

Είναι προδιαγεγραμμένο να συμβαίνουν «ατυχήματα» έτσι όπως προδιαγεγραμμένο ήταν και το έγκλημα των Τεμπών.

Πριν λίγες μέρες στο αμαξοστάσιο του Πειραιά σκοτώθηκε ακόμα ένας εργάτης.

Ενώ όλα αυτά τα χρόνια δεν έχουν σταματήσει οι εκτροχιασμοί, τρένα παίρνουν λάθος κατεύθυνση, συμβαίνουν αποκολλήσεις τροχαίου υλικού κ.α.

Όσο για το εργατικό δυναμικό, αυτό μειώνεται διαρκώς. Υπάρχουν μεγάλα κενά και ελλείψεις, και μάλιστα όποιος τολμά να διεκδικεί το αυτονόητο, τα βασικά μέτρα ασφαλείας δηλαδή, όπως το να μην κάνει μόνος του σύνδεση και αποσύνδεση βαγονιών παρότι οι κανονισμοί λένε για τουλάχιστον 2 εργαζόμενους, διώκεται! Όπως στην περίπτωση του εργαζόμενου Ν. Τσακλίδη, που είναι μαζί μας σήμερα και που βέβαια  η στάση της εργοδοσίας της Hellenic Train συνάντησε τη μαζική κατακραυγή, συνδικάτων, φορέων, όλου του λαού.»

Αναφερόμενος στις αιτίες των καθυστερήσεων της ανάπτυξης των συστημάτων ασφαλείας σε Ελλάδα και ΕΕ, ο Κώστας Παπαδάκης τόνισε: «Η κυβέρνηση κομπάζει κι από πάνω ότι πρέπει να της δώσουμε και συγχαρητήρια επειδή μόλις και μετά βίας θα εφαρμόσει το σύστημα αυτόματης πέδησης ETCS, δηλαδή μόλις μια «φτερούγα» του ολοκληρωμένου συστήματος ασφαλείας του ERTMS που κι αυτό θα έπρεπε προ πολλών χρόνων θα έπρεπε να είχε εγκατασταθεί.

Είναι δε ενδεικτικό, ότι ενώ ήδη υπάρχουν διαθέσιμα ακόμα πιο εξελιγμένα συστήματα αυτοματοποίησης, τεχνητής νοημοσύνης και ψηφιακών εφαρμογών οι όμιλοι των σιδηροδρόμων ζητούν προκλητικά «πάγωμα» των επενδύσεων γιατί αυτά κοστίζουν και πρέπει πρώτα όπως λένε να ολοκληρωθεί ο κύκλος κερδοφορίας των προηγούμενων. Με το ίδιο άλλωστε κριτήριο η προϋπόθεση που έβαλε το ιταλικό κρατικό μονοπώλιο της Hellenic Train για να εκσυγχρονίσει το τροχαίο υλικό στον ελληνικό σιδηρόδρομο, όπως συμφώνησαν Μητσοτάκης και Μελόνι στην συνάντησή τους τον περασμένο Μάιο, ήταν ο ΟΣΕ να αναβαθμίσει το δίκτυο ώστε να γίνει όπως λέει «πιο ανταγωνιστικό» και η «Hellenic Train» «να βγάλει τα λεφτά της». Στην ξύλινη γλώσσα της ΕΕ αυτό λέγεται ανταποδοτικότητα.

Οι ευρωενωσιακοί όμιλοι έχουν παραπέμψει στις ελληνικές καλένδες ακόμα και τις στοιχειώδεις αναβαθμίσεις γιατί προφανώς ξέρουν από πρώτο χέρι ότι με βάση πρόσφατη έρευνα της Κομισιόν αναφέρεται ότι την κρίσιμη πενταετία 2018-2022, δηλαδή ακριβώς πριν από το έγκλημα στα  Τέμπη, το κόστος αναβάθμισης αυξήθηκε από 450.000 σε 900.000 ευρώ ανά όχημα και το κόστος αναβάθμισης γραμμής έχει αυξηθεί από 200.000 σε 400.000 ευρώ.(…) ενώ μαχαίρι έχει πέσει ως και στις δοκιμές γιατί είναι, λέει, δαπανηρές κι ανεβάζουν το κόστος.

Με δύο λόγια η εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας ήταν και πριν τα Τέμπη αλλά  και μετά από αυτά «απαγορευτική» εξαιτίας των κερδών των λεγόμενων επενδυτών. Γιατί σε αυτό το σάπιο εκμεταλλευτικό σύστημα η προστασία της ζωής και της ασφάλειας επιβατών κι εργαζομένων θυσιάζεται αν γράψει στον ισολογισμό κόστος – κέρδος παραπάνω το κόστος. Τα λόμπι των ομίλων τους  εδώ στις Βρυξέλλες και με δημόσιες δηλώσεις καλούν σε μείωση κόστους. Να λοιπόν ποιος φρενάρει την τεχνολογία ενώ αυτή καλπάζει. Να ποιος στο όνομα της απλοποίησης διαδικασιών και γραφειοκρατίας καταργεί ως και τις δοκιμές και κυριολεκτικά «όποιον πάρει ο χάρος»…

Αυτό βέβαια είναι συνολικά το αποτέλεσμα της στρατηγικής της «απελευθέρωσης» και ιδιωτικοποίησης των σιδηροδρόμων, που υπηρέτησαν όλες διαχρονικά οι κυβερνήσεις. Αυτά ακριβώς είναι τα αποτελέσματα της κατάτμησης του σιδηροδρόμου σε πολλές εταιρείες, με σκοπό την προσέλκυση κεφαλαίων. Να λοιπόν γιατί δεν ήταν  μια υπόθεση παράνομης διαφθοράς όπως ισχυρίζονται ορισμένοι αλλά ένα  καραμπινάτο κυνήγι του καπιταλιστικού κέρδους στο πλαίσιο της αστικής νομιμότητας που διεξάγεται όχι μόνο από τους ιδιώτες ομίλους αλλά και από τους κρατικούς που λειτουργούν με τα ίδια κριτήρια.

Δεν βιάζονται λοιπόν ούτε οι όμιλοι ούτε η ΕΕ κι οι κυβερνήσεις να εγκατασταθούν σύγχρονα συστήματα ασφαλείας. Στη Γερμανία το σχέδιο για την πλήρη κάλυψη του δικτύου εκτείνεται «πέραν του 2037». Αντίστοιχα και στην Γαλλία, το χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης ERTMS φτάνει ως το 2040, ενώ στη Σλοβακία που μετρά δύο συγκρούσεις τρένων τους δύο τελευταίους μήνες με εκατοντάδες τραυματίες, τα συστήματα ασφαλείας είναι κάτω από το 7%. Ανάλογα και στην Τσεχία με σύγκρουση τρένων αυτό το μήνα με πάνω από 45 τραυματίες.

Κι αν τα μαζέψουμε λοιπόν, να πώς τα κέρδη «μεταφράζονται» σε νεκρούς. Με βάση τα τελευταία στοιχεία για παράδειγμα, για το 2023, σημειώθηκαν 1.567 σημαντικά σιδηροδρομικά ατυχήματα στην ΕΕ, με συνολικά 841 νεκρούς και 569 σοβαρά τραυματίες.»

«Σε αυτό όμως που πραγματικά η βιασύνη της ΕΕ είναι ασύλληπτη, είναι η πολεμική προετοιμασία», τόνισε ο Κώστας Παπαδάκης. «Μάλιστα την προηγούμενη εβδομάδα σε κοινή συνεδρίαση της Επιτροπής Άμυνας (SEDE) και της Επιτροπής Μεταφορών (TRAN) του ευρωκοινοβουλίου ψηφίστηκε το λεγόμενο «πακέτο για τη στρατιωτική κινητικότητα» με προϋπολογισμό πάνω από 100 δις, και άλλα 100 για τις υποδομές, δηλαδή σύνολο 200. Φτάνουν μάλιστα να προβλέπουν ότι η μεταφορά πολεμικών δυνάμεων πρέπει να μειωθεί από τις 48 ημέρες που είναι σήμερα σε μόλις 72 ώρες για μεταφορά εξοπλιστικών οπουδήποτε στην Ευρώπη. Αυτή μάλιστα η λεγόμενη «Στρατιωτική Σένγκεν», που μόλις ψηφίστηκε, είχε τη στήριξη του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, των Σοσιαλδημοκρατών, των Φιλελευθέρων, των Πρασίνων, μέρους της ακροδεξιάς αλλά και της λεγόμενης «Αριστεράς», η εκπρόσωπος της οποίας στη συζήτηση που ακολούθησε μίλησε για «σχέδιο επιμελητείας», αγωνιώντας μάλιστα για την αποτελεσματικότητά του. ΕυρωΝατοϊκή «Αριστερά» όνομα και πράγμα!»

Στη συνέχεια ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ αναφέρθηκε στο λεγόμενο «κράτος δικαίου» της ΕΕ, επισημαίνοντας ότι οι προειδοποιήσεις του ΚΚΕ για το βρώμικο ρόλο συνολικά της ΕΕ αποδείχθηκαν τεκμηριωμένες. «Ποιο είναι το «δίκαιο» όταν η συμμετοχή εκπροσώπου της Κομισιόν για την εκπόνηση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ όπως αποκάλυψαν οι ίδιοι οι συμμετέχοντες στην επιτροπή είχε αποκλειστική έγνοια να μην ενοχοποιηθούν τα «έλαια σιλικόνης» για την πρόκληση της πυρόσφαιρας; Κι αυτό γιατί έτσι η ΕΕ και οι επιχειρηματικοί όμιλοι θα υποχρεώνονταν να αντικαταστήσουν όλες τις σημερινές μηχανές αμαξοστοιχιών που κυκλοφορούν στην Ευρώπη, προξενώντας ανυπολόγιστο πλήγμα στα κέρδη των ομίλων.

Ποιο είναι επίσης το «δίκαιο» της ΕΕ και της Κομισιόν της που κρατάει επί ενάμιση χρόνο στο συρτάρι της την αναφορά των συγγενών των θυμάτων, και επαίρεται κιόλας ότι θα ερευνήσει την υπόθεση… 3 χρόνια μετά το έγκλημα; Άλλωστε στην επιστολή της προς τους συγγενείς η ΕΕ το λέει ρητά: «Η Επιτροπή δεν εμπλέκεται στη διερεύνηση των αιτιών των σιδηροδρομικών ατυχημάτων ή συμβάντων».

Ή ποιο είναι άραγε το πολυδιαφημισμένο «δίκαιο» της ΕΕ όταν η Κομισιόν αρνείται να απαντήσει στα ερωτήματα των συγγενών επικαλούμενη το «γενικό τεκμήριο εμπιστευτικότητας» με επιστολή της πριν ένα μήνα; Δηλαδή «ομερτά», «συμφωνία σιωπής», γιατί είναι πολλά τα επιχειρηματικά συμφέροντα που κρίνονται.

Όσο για την περιβόητη ευρωπαϊκή εισαγγελία, η ίδια η Κομισιόν επιβεβαιώνει στην απάντησή της στην αναφορά των συγγενών, ποια είναι τα καθήκοντα της. Αυτά λοιπόν αρχίζουν και τελειώνουν στην «προστασία των οικονομικών συμφερόντων της Ένωσης», επιτελούν δηλαδή τον ίδιο ρόλο που επιτελούν και οι Οδηγίες της, οι οποίες εφαρμόζονται κατά γράμμα από τις ελληνικές κυβερνήσεις. Γιατί η Ευρωεισαγγελεία όπως και στον ΟΠΕΚΕΠΕ κλαδεύει μόνο ορισμένα σάπια κλαδιά για να φουντώνει το δέντρο της κερδοφορίας των ομίλων.

Στην Ελλάδα ο αγώνας για να τιμωρηθούν οι πολιτικά και ποινικά υπεύθυνοι, για να μην ξαναϋπάρξουν Τέμπη σφραγίστηκε από το σύνθημα ή τα κέρδη τους ή οι ζωές μας. Αυτό το σύνθημα αποτελεί μεγάλο αγκάθι κι εμπόδιο στα σχέδιά συγκάλυψης. Ενώ η συζήτηση που αναπτύσσεται για τη διαφθορά, αποσπασμένη όμως από τις αιτίες που τη γεννούν, καλλιεργεί αυταπάτες ότι μπορεί τάχα σε αυτό το σάπιο εκμεταλλευτικό σύστημα να βρεθεί κυβέρνηση που θα …τετραγωνίσει τον κύκλο και να βρει καπιταλιστές να κάνουν έργα «για το κοινό καλό», να βρει μονοπώλια εργολάβους να δουλεύουν για την ψυχή της μάνας τους. Να υπάρξει μια κυβέρνηση που θα υπηρετεί αυτούς που υπηρετεί και η κυβέρνηση της ΝΔ, δηλαδή την ΕΕ, το κεφάλαιο και τα κέρδη του και τάχα θα αποδειχθεί φιλολαϊκή.»

Κλείνοντας, ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, σημείωσε: «Έχουμε πείρα από τα εγκλήματα στα Τέμπη, με όλες τις τεράστιες παραλείψεις πριν από τη δίκη που συμβάλλουν στη συγκάλυψη αλλά και τις αποφάσεις που προηγήθηκαν στις δικές για το  Μάτι, τη Μάνδρα που τελικά πήρε η αστική δικαιοσύνη. Γι αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία ο λαός να δυναμώσει το κίνημά του και θωρακισμένος με τη δύναμη που μπορεί να του προσδώσει η πολιτική του ΚΚΕ, να τους αντιμετωπίσει. Βγάζοντας συμπέρασμα ότι η ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, των ψηφιακών συστημάτων ασφαλείας στο σιδηρόδρομο και στον κλάδο των μεταφορών, μπορεί να αναπτυχθούν προς το συμφέρον του λαού μόνο με άλλο κριτήριο στην παραγωγή, δηλαδή όχι το κέρδος των καπιταλιστών, αλλά τις λαϊκές ανάγκες με κοινωνική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής. Με κεντρικό επιστημονικό σχεδιασμό και με ανατροπή του εχθρικού κράτους του κεφαλαίου, με τον λαό στην εξουσία. Με σύγχρονες, αναβαθμισμένες, φτηνές κι ασφαλείς μεταφορές, στελεχωμένες με όλο το απαιτούμενο προσωπικό, που να καλύπτουν όλες τις ανάγκες και με πλήρη εργασιακά δικαιώματα. Μόνο σε αυτό το δρόμο δεν θα συνθλίβονται τα δικαιώματα του ανάμεσα στον πόλεμο, τα κέρδη και την εκμετάλλευση. Η πάλη του εργατικού λαϊκού κινήματος ενάντια στην κυβερνητική κι ευρωενωσιακή συγκάλυψη συνεχίζεται, ώστε το έγκλημα αυτό να μην παραγραφεί, για τη δικαίωση, την απόδοση πολιτικών και ποινικών ευθυνών στους πολιτικά και ποινικά υπεύθυνους όσο ψηλά κι αν βρίσκονται για να μην υπάρξουν ξανά άλλα Τέμπη.»

Στη συνέχεια πήρε τον λόγο η Ελένη Βασάρα, μητέρα θύματος των Τεμπών, η οποία σημείωσε: «Χάσαμε την μονάκριβη κόρη μας την Αγάπη, 23 ετών, τελειόφοιτη φοιτήτρια του Τμήματος Τοπογράφων Μηχανικών στο ΑΠΘ, γιατί οι σιδηροδρομικές μεταφορές γινόταν σε αδιανόητα επικίνδυνες συνθήκες. Χάσαμε 57 συνανθρώπους μας γιατί ο σιδηρόδρομος λειτουργούσε ως ωρολογιακή βόμβα έτοιμη να εκραγεί ανά πάσα στιγμή. Οι περισσότεροι νέοι άνθρωποι. Νέα παιδιά. Φορτωμένα όνειρα, δίψα για τη ζωή που ανοίγονταν μπροστά τους. Επέστρεφαν στα σπίτια τους ή στις Σχολές τους με το ασφαλέστερο - όπως μέχρι τότε μας άφηναν να πιστεύουμε- μεταφορικό μέσον. Εν έτει 2023, μία επιβατική αμαξοστοιχία και μία εμπορική κινούνταν για 12 λεπτά αντίθετα, στην ίδια γραμμή, στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Πώς είναι δυνατόν να συμβεί μετωπική σύγκρουση τρένων, με τόσα συστήματα ασφαλείας που υποτίθεται ότι λειτουργούσαν και τόσες επενδύσεις που υποτίθεται ότι είχαν γίνει; Γιατί τέτοια δηλώνανε, σε κάθε ευκαιρία, οι υπουργοί μεταφορών, και όχι μόνο, τα τελευταία 20 χρόνια. Η πραγματικότητα ήταν εντελώς διαφορετική από αυτή που νομίζαμε. Ο σιδηρόδρομος λειτουργούσε κυριολεκτικά ως ωρολογιακή βόμβα έτοιμη να εκραγεί ανά πάσα στιγμή.

Από την πρώτη στιγμή οι γονείς, οι συγγενείς των θυμάτων αντιμετωπίσαμε ένα εχθρικό κράτος. Αντιμετωπίσαμε την προσπάθεια της κυβέρνησης να κρύψει τις ευθύνες της, και ταυτόχρονα προσπάθεια να συγκαλυφθούν οι ευθύνες των πολιτικών και των προηγούμενων κυβερνήσεων που οδήγησαν στο Έγκλημα.

Από τις πρώτες ημέρες της τραγωδίας όμως όλος ο λαός, τα σωματεία των εργαζομένων, οι φοιτητικοί σύλλογοι, σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων και πολλοί άλλοι μαζικοί φορείς, στάθηκαν στο πλευρό μας. Βγήκαν στους δρόμους φωτίζοντας με το σύνθημά τους με τα συνθήματά τους  «Τα κέρδη τους ή οι ζωές μας» το μεγάλο ένοχο. Πήραν στις πλάτες τους τον αγώνα μας φωνάζοντας "Το έγκλημα αυτό δεν θα συγκαλυφθεί, όλων των νεκρών θα γίνουμε η φωνή".

Εμπόδισαν και εμποδίζουν με την παρουσία και τη συμμετοχή τους, την τεράστια προσπάθεια συγκάλυψης που ξεδιπλώθηκε από την πρώτη στιγμή μετά το Έγκλημα. Δείχνουν τον πραγματικό ένοχο, την πολιτική του κέρδους που γεννά και συγκαλύπτει Εγκλήματα.

Συνεχίζουμε τον αγώνα γιατί δεν έχουμε ανάγκη από αυτόκλητους σωτήρες και επίδοξους προστάτες που θέλουν να συνεχίσουν την ίδια πολιτική, αλλά με άλλη-υποτίθεται «αδιάφθορη» κυβέρνηση, την ίδια πολιτική με άλλα -υποτίθεται- «αδιάφθορα» πρόσωπα. Γι΄ αυτό και εγκλωβίζουν το κάδρο των υπευθύνων κυρίως στην παρούσα κυβέρνηση. Καμία κουβέντα για την ΕΕ και τις κατευθύνσεις της, την επίσημη πολιτική της. Επιδερμική κριτική σε όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις και φυσικά στο ρόλο του κράτους. Η επίκληση ενός τελικά αορίστου «κράτους δικαίου», που αναμένεται να επιτευχθεί με οιωνοί «αδιάφθορα» πρόσωπα, διατηρώντας τις ίδιες συνταγές λειτουργίας του σιδηρόδρομου, και όταν δεν δίνεται επαρκής εξήγηση και προσδιορισμός των αιτίων του εγκλήματος των Τεμπών, συσκοτίζει και αποπροσανατολίζει.

Ό,τι και να κάνουν, όσοι νομίζουν ότι μπορούν να εκμεταλλευτούν τον αγώνα που δίνουμε, για να σερβίρουν δήθεν λύσεις και «νέες συνταγές» για το αύριο, με τα ίδια, φθαρμένα παλιά υλικά, που πλέον είναι ποτισμένα με το αίμα και των δικών μας παιδιών, είναι μακριά γελασμένοι!

Έχουμε μεγάλη εμπιστοσύνη στο εργατικό – λαϊκό κίνημα και στον αγώνα του. Είναι και δικός μας αγώνας. Είμαστε κι εμείς κομμάτι του, εργαζόμενοι που ήρθαμε αντιμέτωποι με το πιο απάνθρωπο πρόσωπο αυτού του συστήματος. Αλλά δε θα μας λυγίσουν, ούτε θα μας εξαπατήσουν.

Συνεχίζουμε και απέναντι στην προσπάθεια συγκάλυψης που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα, και θα ενισχύεται στην πορεία προς τη δίκη στις 23 Μαρτίου 2026.

Θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας μέχρι τη δικαίωση!»

Κατόπιν, παρέμβαση έκανε ο Νίκος Τσακλίδης, εργαζόμενος στον σιδηρόδρομο που βρίσκεται υπό δίωξη επειδή διεκδίκησε μέτρα ασφαλείας κατά την εργασία του, ο οποίος τόνισε: «Σήμερα γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια από την πλευρά της κυβέρνησης της ΝΔ να παρουσιάσει μια δήθεν βελτιωμένη κατάσταση στους ελληνικούς σιδηροδρόμους σε σχέση με τη μέρα της σύγκρουσης. Ποια είναι όμως στ’ αλήθεια η κατάσταση 33 μήνες μετά;

Βασικοί παράγοντες ασφαλούς λειτουργίας όπως: η κατάσταση της υποδομής του δικτύου, η τοποθέτηση και ολοκληρωμένη λειτουργία των συστημάτων ασφαλείας, η αξιόπιστη, πλήρης και αδιάληπτη επικοινωνία, το αξιόπιστο, σύγχρονο τροχαίο υλικό που τηρεί τους όρους ασφαλείας, οι σύγχρονες, ασφαλείς  εγκαταστάσεις συντήρησης, η πρόσληψη επαρκούς προσωπικού, με ολοκληρωμένη εκπαίδευση και πιστοποίηση σε όλες τις ειδικότητες και τα επίπεδα λειτουργίας, όπως και η ασφαλής φύλαξη των ισόπεδων διαβάσεων.

Ακόμα δεν έχουν εξασφαλιστεί!

Απαιτεί λοιπόν περίσσιο θράσος να προσπαθείς να καθησυχάσεις τους εργαζομένους και το λαό, όταν δεν εξασφαλίζεται τίποτα από τα παραπάνω.

Όταν από τα 750 περίπου χιλιόμετρα του ενεργού εναπομείναντα δικτύου στον άξονα από τη Θεσσαλονίκη ως την Πάτρα, στα 190 χιλιόμετρα από αυτά, τα τρένα κινούνται χωρίς φωτοσήμανση και αντικειμενικά δεν φαίνονται από καμία τηλεδιοίκηση.

Το ETCS από το 2007, 18 χρόνια μετά δεν μπορεί να λειτουργήσει εφόσον δεν έχει περαστεί στο κομμάτι της Θεσσαλίας και τις γραμμές. Την ίδια στιγμή η Hellenic Train παζαρεύει με εργολάβους για το ποιος θα αναλάβει τις λεωφορειακές της γραμμές με έδρα την Πάτρα, το τι θα απογίνουν οι 13 εργαζόμενοι που εργάζονται εκεί, άγνωστο.

Ενώ οι εργαζόμενοι είναι κατά 60 λιγότεροι στην Hellenic Train σε σχέση με τη μέρα της σύγκρουσης, μόλις 1200 πανελλαδικά, και περίπου άλλοι τόσοι στον ΟΣΕ αν συνυπολογίσεις και τους 500 εργαζόμενους που εργάζονται με μπλοκάκι παροχής υπηρεσιών. Κατά χίλιοι δηλαδή περίπου λιγότεροι με βάση τα δικά τους οργανογράμματα που γενικά δεν είναι φτιαγμένα με κριτήριο τη μέγιστη ασφάλεια.

Ακόμα όμως και η καλύτερη ανακοίνωση η πιο ρεαλιστική, σαν αυτή που έγραψαν οι υποψήφιοι με τη ΔΕΣΚ 20 μέρες πριν τη σύγκρουση στα Τέμπη και προειδοποιούσε για το έγκλημα που ερχόταν, δεν μπορεί από μόνη της να αλλάξει την κατάσταση.

Ούτε μπορεί από μόνος του κανένας όσο καλά και να τα λέει, όσο δίκιο και να έχει να την εξομαλύνει. Αυτό που μπορεί και σαν κομμουνιστές έχουμε αμέριστη πίστη, είναι ο ίδιος ο λαός, το οργανωμένο εργατικό και λαϊκό κίνημα μέσα από την καθημερινή του οργάνωση και πίστη απέναντι σε κάθε αναστολή και ανάθεση σε κάποιους ειδικούς λύτες.

Σήμερα είναι φανερό ότι η επιδεικτική αδιαφορία της κυβέρνησης της ΝΔ για τα εκρηκτικά προβλήματα που επικρατούν στο σιδηρόδρομο κρύβει από την άλλη μεριά την έντονη ανησυχία της, για το κατά πόσο και με ποιον τρόπο θα κερδοφορήσουν οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι, η Hellenic Train και οι υπόλοιποι που επιδοτούνται με τέτοια ποσά, που αν δίνονταν για τις ανάγκες του λαού θα λύνονταν όλα τα προβλήματα του, όχι μόνο οι ανάγκες μετακίνησης.

Ισχύει ακόμα και ενισχύεται περισσότερο μέρα με τη μέρα το σύνθημα των μεγάλων απεργιών για τα Τέμπη, τα κέρδη τους ή οι ζωές μας.

Ισχύει από την άλλη και η υπόσχεση που δώσαμε πάνω στα συντρίμμια των τρένων και μέσα στα χαροκαμένα σπίτια που έκλειναν εκείνες τις μέρες, ότι θα το πάμε μέχρι τέλους.»

Τις παρεμβάσεις ολοκλήρωσε ο Δαμιανός Μπαλασούλης, δικηγόρος και συνήγορος οικογενειών θυμάτων των Τεμπών, ο οποίος σημείωσε: «Πάνω από δυόμιση χρόνια μετά την εγκληματική σύγκρουση στα Τέμπη και η συζήτηση συνεχίζει να έχει στο επίκεντρό της και τη Δικαιοσύνη. Όλοι βέβαια (είτε η ΝΔ είτε τα άλλα αστικά κόμματα) με τον τρόπο τους καταλήγουν στο ότι τελικά πρέπει να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη της κοινωνίας στους θεσμούς, να διαφυλαχτεί η «ανεξαρτησία της δικαιοσύνης». Φανερώνεται έτσι η πραγματική τους ανησυχία: Μη τυχόν και αποκαλυφθεί, δηλαδή, ποιον πραγματικά υπερασπίζεται διαχρονικά το «κράτος δικαίου», αλλά και ότι η δικαιοσύνη αποτελεί κομμάτι του, ιδίως με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο που εξελίσσεται σταθερά σε αντιλαϊκή κατεύθυνση εναρμονιζόμενο με τις ανάγκες κερδοφορίας του κεφαλαίου.

Αυτό βιώνουν με τον πιο σκληρό τρόπο στο πετσί τους αυτά τα πάνω από 2,5 χρόνια οι οικογένειες των θυμάτων, οι οποίες στην προσπάθειά τους να ανακαλύψουν όλη την αλήθεια, πέρα από την αβάσταχτη θλίψη τους, βρίσκουν απέναντί τους την οργανωμένη προσπάθεια συγκάλυψης του κράτους και το ασφυκτικό υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο.

Αυτό αποδείχθηκε περίτρανα και από το εσπευσμένο κλείσιμο της ανακριτικής διαδικασίας με σημαντικά κενά και ελλείψεις όσον αφορά τις αποδιδόμενες κατηγορίες, τα πρόσωπα που κατηγορούνται, καθώς και σημαντικά αποδεικτικά στοιχεία και καταθέσεις.

Η ανάκριση έκλεισε αλλά άφησε αναπάντητα πολλά γιατί:

- Γιατί αρκετές και κρίσιμες αποδεικτικά ανακριτικές ενέργειες-μεταξύ άλλων αναπάντητα αιτήματα διαδίκων, πραγματογνωμοσύνες, καταθέσεις μαρτύρων και κατασχέσεις πειστηρίων που δεν πραγματοποιήθηκαν- είτε ξεκίνησαν και δεν ολοκληρώθηκαν είτε δεν πραγματοποιήθηκαν καν ως όφειλαν κατά τη διάρκεια της ανάκρισης;

- Γιατί οι νόμιμοι εκπρόσωποι της Hellenic Train αντιμετωπίζουν μόνο κατηγορίες πλημμεληματικού χαρακτήρα;

- Γιατί ούτε καν ασκήθηκαν ποινικές διώξεις στους Γενικούς Γραμματείς του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και  στα στελέχη της Διεύθυνσης Υποδομών Σταθερής Τροχιάς, Συντηρήσεων και Ασφάλειας (Δ14) του Υπουργείου;

- Γιατί δε διερευνήθηκαν οι ποινικές ευθύνες, αλλά ούτε κλήθηκαν να καταθέσουν έστω ως μάρτυρες σημαντικά στελέχη του ΟΣΕ;

- Γιατί δε διερευνήθηκαν οι ποινικές ευθύνες, αλλά ούτε κλήθηκαν να καταθέσουν έστω ως μάρτυρες οι υπάλληλοι της ΡΑΣ, πλην της προέδρου της;

- Γιατι δε διερευνήθηκαν οι ποινικές ευθύνες, αλλά ούτε κλήθηκαν να καταθέσουν οι νόμιμοι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας «ΤΟΜΗ ΑΒΕΤΕ- ALSTOM TRANSPORT S.A.» για τη υλοποίηση της σύμβασης 717/2014.

Σημειώθηκε όμως μια νίκη στη δίκη για τον πλημμελή έλεγχο της ΕΑΔ στη Σύμβαση 717, κατά την οποία έγινε δεκτή η παράστασή μας με ένα σκεπτικό που δέχτηκε ότι οι αξιόποινες πράξεις των κατηγορουμένων δεν είναι ανεξάρτητες από το έγκλημα των Τεμπών, αλλά στην πραγματικότητα αποτελούν κρίκους της αλυσίδας της εγκληματικής πολιτικής που οδήγησε στα Τέμπη.

Αυτήν ακριβώς την εγκληματική πολιτική επιδιώκουμε να αποκαλύψουμε μέσα από όλη αυτήν την ποινική διαδικασία, αναδεικνύοντας αναλυτικά στοιχεία για την κατάσταση στην οποία είχε περιέλθει το σιδηροδρομικό δίκτυο και που αιτιωδώς οδήγησε στο κύριο έγκλημα, στη μετωπική σύγκρουση.

Είναι, μάλιστα, έκθετοι όσοι υποστηρίζουν ότι η λύση θα δοθεί από την ΕΕ, η οποία δήθεν μπορεί να διασφαλίσει με την εποπτεία της την ασφάλεια στο σιδηρόδρομο. Τα στοιχεία της σχηματισθείσας δικογραφίας, όμως, τους «καίνε»! Γιατί η ΕΕ είναι που χορήγησε πιστοποιητικό ασφάλειας στην Hellenic Train με έναρξη ισχύος στις 6/2/2023, μόλις δηλαδή λίγες μέρες πριν το έγκλημα, στο περιεχόμενο του οποίου προβλέπεται μάλιστα ως είδος επιτρεπόμενης υπηρεσίας μεταξύ άλλων και η μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων, σε ένα σιδηροδρομικό δίκτυο – ωρολογιακή βόμβα. Ενώ, αντίστοιχα, η ΕΕ γνώριζε για τις αλλεπάλληλες παρατάσεις και καθυστερήσεις στην εγκατάσταση των συστημάτων ERTMS, δηλαδή του ETCS και του GSMR, και μάλιστα σε επιστολή-απάντησή της για αυτό το θέμα προς το Υπουργείο Μεταφορών στις 20-5-2022 ανέφερε χαρακτηριστικά ότι  «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δέχεται να μεταθέσει τις σχετικές ημερομηνίες για τη θέση σε λειτουργία του ERTMS».

Επομένως, όλα συνέβησαν και συμβαίνουν με βάση τη νομιμότητά τους. Έχουμε, λοιπόν, κάθε λόγο να μην εμπιστευόμαστε το κράτος δικαίου τους! Γιατί ακριβώς το νομικό τους πλαίσιο, το νομικό πλαίσιο της ΕΕ, είναι που θωρακίζει τα κέρδη τους και θυσιάζει τις ζωές μας, δίνοντας τη δυνατότητα να τελούνται και να συγκαλύπτονται τελικά εγκλήματα πάνω από το τραπέζι.»

Κλείνοντας την εκδήλωση, ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Λευτέρης Νικολάου-Αλαβάνος, σημείωσε: «Αυτοί που αναγορεύουν ως καλή την στρατηγική της ΕΕ -ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, Πλ. Ελευθερίας - και μόνο κακό τη διαχείριση της κυβέρνησης της ΝΔ, έχουν «ξεχάσει» βολικά να μιλήσουν για την κατάσταση των μέτρων ασφαλείας στην ΕΕ, για τα ατυχήματα που διαρκώς συμβαίνουν, για το γεγονός ότι στην μια και μοναδική έκθεση που ενέκρινε το ΕΚ για το σιδηρόδρομο μετά τα Τέμπη, χωρίς βέβαια τις ψήφους του ΚΚΕ, απουσιάζει εκκωφαντικά η λέξη «ασφάλεια». Και το ΕΚ όπως και η ΕΕ είναι συνένοχο. Αλλιώς δεν θα καρκινοβατούσε για 1,5 χρόνο η αναφορά των συγγενών στην Επιτροπή Αναφορών, που εξαρχής στηρίξαμε ως Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα, όπως καταδείξαμε στην ολομέλεια του ΕΚ πριν ενάμιση μήνα. Ούτε η διαβόητη «αποστολή» της Επιτροπής στην Ελλάδα, την οποία χαιρέτισαν ο ΣΥΡΙΖΑ, και η σοσιαλδημοκρατία, θα προγραμματιζόταν τον Σεπτέμβριο του 2026… και αν, όπως ενημερώσαμε με δημόσια επιστολή μας. Εξάλλου, και στην ολομέλεια του, το μόνο που έκρινε σκόπιμο να κάνει το ΕΚ ήταν η τήρηση ενός λεπτού σιγής και μια συζήτηση σκοπιμότητας με ένα γύρο ομιλητών, από τα κόμματα που στηρίζουν την ΕΕ και τη στρατηγική της, δυόμιση χρόνια μετά το έγκλημα.

Η ΕΕ δεν είναι μέρος της λύσης. Η στρατηγική της για την ενίσχυση της κερδοφορίας των ομίλων βρίσκεται στην καρδιά του προβλήματος. Γι’ αυτό και το σύνθημα «τα κέρδη τους ή η ζωές μας» συγκίνησε και συγκλόνισε τον ελληνικό λαό και τη νεολαία του, γιατί έθετε το πρόβλημα στην πραγματική του βάση.

Καταλύτης για τη δικαίωση, ενάντια στη συγκάλυψη από την κυβέρνηση και τη Δικαιοσύνη, για να μην υπάρξουν ποτέ πια «Τέμπη» είναι η συνέχιση και η κλιμάκωση της εργατικής-λαϊκής πάλης, αποδομώντας στο μυαλό των εργαζομένων, των νέων, του λαού μας την επιζήμια στρατηγική της ΕΕ, που υλοποιούν και υπερασπίζονται τα αστικά κόμματα. Πολλαπλασιάζοντας τους αγώνες, σε αυτή τη νέα φάση, για να γίνουν πράξη τα δίκαια αιτήματα των συγγενών των θυμάτων των Τεμπών, και να τιμωρηθούν όλοι οι ένοχοι, όσο ψηλά κι αν βρίσκονται. Σε αυτό το δρόμο θα συνεχίσουμε!»

Pin It

Ροή ειδήσεων

We use cookies

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.