Ο Τομεάρχης Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Βουλευτής Μαγνησίας Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, προχώρησε σε κοινοβουλευτική Ερώτηση προς τους Υπουργούς Ναυτιλίας και Οικονομικών, αναδεικνύοντας την αυξανόμενη ανησυχία που επικρατεί γύρω από το μέλλον του λιμανιού του Βόλου, την απουσία στρατηγικού σχεδιασμού και τη συνεχιζόμενη κυβερνητική αδράνεια.
«Το λιμάνι του Βόλου αποτελεί κρίσιμη υποδομή για την οικονομική ζωή της Μαγνησίας και ολόκληρης της Θεσσαλίας, με σημαντική συμβολή στο εμπόριο, τον τουρισμό και τις θαλάσσιες μεταφορές. Ωστόσο, επικρατεί κλίμα αβεβαιότητας και ασάφειας για το μέλλον της κρίσιμης υποδομής της Μαγνησίας, καθώς επτά μήνες μετά τη ματαίωση του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ Α.Ε.), δεν έχει παρουσιαστεί ούτε ανατεθεί το υποσχόμενο επιχειρησιακό σχέδιο (business plan) για την επόμενη μέρα του λιμανιού. Οι εργαζόμενοι του ΟΛΒ, με πρόσφατη επιστολή τους, εξέφρασαν τη βαθιά τους ανησυχία για την έλλειψη ενημέρωσης και κατεύθυνσης από την κυβέρνηση.
Την ίδια ώρα, η λιμενική υποδομή παρουσιάζει ελλείμματα που καλούν σε άμεσες παρεμβάσεις. Ο μηχανολογικός εξοπλισμός (γερανοί, μηχανήματα φόρτωσης κ.ά.) είναι παλαιός, γεγονός που μειώνει την αποδοτικότητα και αυξάνει τον κίνδυνο ατυχημάτων. Από το 2020 έχουν αποχωρήσει τουλάχιστον 14 εργαζόμενοι, χωρίς καμία νέα πρόσληψη. Το χαμηλό μισθολογικό καθεστώς που επιβάλλει το ενιαίο μισθολόγιο οδηγεί σε μαζικές μεταθέσεις, αποσπάσεις ή παραιτήσεις έμπειρων υπαλλήλων, με αποτέλεσμα την αποδυνάμωση κρίσιμων λειτουργιών του λιμανιού. Η εκτεταμένη ανάθεση εργασιών σε εργολαβίες, αντί μόνιμων προσλήψεων, επιβαρύνει οικονομικά τον ΟΛΒ και εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλεια, καθώς πολλοί από τους απασχολούμενους εργολάβους δεν διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία. Παράλληλα, οι υποδομές του λιμένα βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση: φθορές στα δάπεδα και στα κρηπιδώματα, ανάγκη ενίσχυσης του προσήνεμου μόλου και άμεσες ανάγκες συντήρησης που παραμένουν χωρίς χρηματοδότηση», ανέφερε ο Βουλευτής.
Σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Μεϊκόπουλο, η ματαίωση της ιδιωτικοποίησης – την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είχε εγκαίρως χαρακτηρίσει εκτός ευρωπαϊκού πλαισίου και αναπτυξιακής λογικής – θα έπρεπε να αποτελέσει αφετηρία ενός νέου δημόσιου σχεδίου ανάπτυξης για το λιμάνι. Αντ’ αυτού, επικρατεί πλήρης στασιμότητα, χωρίς στρατηγική, χωρίς επενδυτικό προγραμματισμό και χωρίς ουσιαστική συμμετοχή των τοπικών φορέων και εργαζομένων. «Το λιμάνι του Βόλου δεν μπορεί να παραμένει όμηρος κυβερνητικής αδράνειας και της έλλειψης οράματος. Χρειάζεται άμεσο σχεδιασμό, επενδύσεις, και κυρίως, σεβασμό στους ανθρώπους που το κρατούν ζωντανό. Το μέλλον του λιμανιού είναι υπόθεση της κοινωνίας της Μαγνησίας και όχι πεδίο πειραματισμών ή ιδιωτικών συμφερόντων», σημείωσε.
Στην Ερώτηση του, που συνυπογράφουν συνολικά 11 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, καλεί τους αρμόδιους Υπουργούς να απαντήσουν:
- Υπάρχει ενιαίο, συνεκτικό στρατηγικό σχέδιο για την αξιοποίηση του λιμένα Βόλου και την βέλτιστη εκμετάλλευση των πολλαπλών του δυνατοτήτων; Αν ναι, ποιο είναι αυτό; Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του;
- Για ποιο λόγο οι εκπρόσωποι των εργαζομένων καταγγέλλουν έλλειψη ενημέρωσης σχετικά με το μέλλον του λιμανιού;
- Πότε προβλέπεται να ανατεθεί και να παρουσιαστεί το επιχειρησιακό σχέδιο (business plan) για την ανάπτυξη του λιμανιού;
- Προτίθεται η κυβέρνηση να λάβει υπόψη της και να ενσωματώσει τις προτάσεις των εργαζομένων στη διαμόρφωση του νέου στρατηγικού σχεδίου;
- Θα εγκριθεί άμεσα η πρόσληψη μόνιμου τεχνικού προσωπικού, προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή και ασφαλής λειτουργία του λιμένα;
- Αναμένεται να χρηματοδοτηθούν και αν ναι, με ποιους τρόπους, τα έργα συντήρησης, αποκατάστασης και προμήθειας εξοπλισμού που προτείνει ο Σύλλογος Εργαζομένων ΟΛΒ;
- Υπάρχει και αν ναι ποιος είναι, ο σχεδιασμός για την αναβάθμιση των υποδομών και την ανανέωση του εξοπλισμού του λιμανιού;
- Πώς σκοπεύει η κυβέρνηση να διασφαλίσει τη διαφάνεια, τη συμμετοχή των τοπικών φορέων και των εργαζομένων στον σχεδιασμό και την υλοποίηση της αναπτυξιακής στρατηγικής του λιμανιού;
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής κ. Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών
Θέμα: Αβεβαιότητα και απουσία στρατηγικού σχεδιασμού για το μέλλον του λιμανιού του Βόλου
Το λιμάνι του Βόλου αποτελεί κομβική υποδομή για την οικονομία της Μαγνησίας και ολόκληρης της Θεσσαλίας, με κρίσιμο ρόλο τόσο στην εμπορική δραστηριότητα όσο και στον τουρισμό και τις θαλάσσιες μεταφορές.
Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα επικρατεί έντονη ανησυχία στους εργαζόμενους του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (Ο.Λ.Β. Α.Ε.) σχετικά με το μέλλον του λιμανιού και τη στρατηγική κατεύθυνση που προτίθεται να ακολουθήσει η κυβέρνηση και το Υπερταμείο, μοναδικός μέτοχος της εταιρείας.
Στην πρόσφατη επιστολή τους οι εργαζόμενοι εκφράζουν τη βαθιά τους ανησυχία για την κυβερνητική αδράνεια και την έλλειψη ενημέρωσης σχετικά με το μέλλον του λιμανιού.
Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε και να υπογραμμίσουμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ είχε εγκαίρως αναφερθεί και προειδοποιήσει πως η επιλογή της ιδιωτικοποίησης είναι εκτός Ευρωπαϊκού και διεθνούς πλαισίου λειτουργίας των λιμανιών και δεν συνιστά αναπτυξιακή προοπτική για το λιμάνι της Περιφέρειας Θεσσαλίας.
Επιπλέον δεν παρέχει τη στοιχειώδη βεβαιότητα για το αύριο ούτε για τους χρήστες του λιμανιού, ούτε για τους εργαζόμενους του Οργανισμού. Παρά λοιπόν τη θετική εξέλιξη για το λιμάνι και για την τοπική, περιφερειακή και εθνική οικονομία εξέλιξη της ματαίωσης της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΒ και επτά μήνες μετά το κυβερνητικό φιάσκο της ακύρωσης του διαγωνισμού, το πολυδιαφημισμένο επιχειρησιακό σχέδιο (business plan) για το μέλλον του δεν έχει ακόμη ανατεθεί σε εξειδικευμένο σύμβουλο, παρά τις δημόσιες εξαγγελίες περί άμεσης προώθησής του.
Το αποτέλεσμα είναι ένα περιβάλλον πλήρους αβεβαιότητας, στο οποίο ούτε η Διοίκηση, ούτε ο μέτοχος, ούτε η κυβέρνηση φαίνεται να διαθέτουν συνεκτική στρατηγική για την επόμενη μέρα του λιμανιού.
Την ίδια ώρα, οι εργαζόμενοι καταγράφουν σοβαρά ζητήματα ασφάλειας και λειτουργικής επάρκειας. Ο μηχανολογικός εξοπλισμός του λιμένα (γερανοί κ.ά.) είναι απαρχαιωμένος, γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο αστοχιών και περιορίζει την παραγωγικότητα.
Υπάρχει τεράστια έλλειψη εξειδικευμένου τεχνικού προσωπικού, καθώς από το 2020 έχουν αποχωρήσει τουλάχιστον 14 εργαζόμενοι, χωρίς να έχει εγκριθεί καμία πρόσληψη για την αντικατάστασή τους, ούτε καν με τον κανόνα «μία πρόσληψη για κάθε αποχώρηση».
Το χαμηλό μισθολογικό καθεστώς που επιβάλλει το ενιαίο μισθολόγιο – παρότι ο ΟΛΒ δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό – οδηγεί σε μαζικές μεταθέσεις, αποσπάσεις ή παραιτήσεις έμπειρων υπαλλήλων, με αποτέλεσμα την αποδυνάμωση κρίσιμων λειτουργιών του λιμανιού.
Η εκτεταμένη ανάθεση εργασιών σε εργολαβίες, αντί μόνιμων προσλήψεων, επιβαρύνει οικονομικά τον ΟΛΒ και εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλεια, καθώς πολλοί από τους απασχολούμενους εργολάβους δεν διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία.
Οι υποδομές του λιμανιού βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση. Φθορές στα δάπεδα και τα κρηπιδώματα απαιτούν άμεσα επισκευές και ο προσήνεμος μόλος χρειάζεται άμεση ενίσχυση και εξωτερική θωράκιση.
Οι εργαζόμενοι έχουν καταθέσει τεκμηριωμένες προτάσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων, ενώ παράλληλα επισημαίνουν την ανάγκη για ουσιαστικές αναπτυξιακές παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν τον ρόλο του λιμανιού στην τοπική και εθνική οικονομία.
Η απουσία σαφούς σχεδίου και χρηματοδοτικής προοπτικής για το λιμάνι του Βόλου ενισχύει την ανασφάλεια των εργαζομένων, αποδυναμώνει την αναπτυξιακή δυναμική της πόλης και θέτει εν αμφιβόλω τη βιωσιμότητα ενός κρίσιμου δημόσιου οργανισμού.
Κατόπιν των ανωτέρω,
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
- Υπάρχει ενιαίο, συνεκτικό στρατηγικό σχέδιο για την αξιοποίηση του λιμένα Βόλου και την βέλτιστη εκμετάλλευση των πολλαπλών του δυνατοτήτων; Αν ναι, ποιο είναι αυτό; Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του;
- Για ποιο λόγο οι εκπρόσωποι των εργαζομένων καταγγέλλουν έλλειψη ενημέρωσης σχετικά με το μέλλον του λιμανιού;
- Πότε προβλέπεται να ανατεθεί και να παρουσιαστεί το επιχειρησιακό σχέδιο (business plan) για την ανάπτυξη του λιμανιού;
- Προτίθεται η κυβέρνηση να λάβει υπόψη της και να ενσωματώσει τις προτάσεις των εργαζομένων στη διαμόρφωση του νέου στρατηγικού σχεδίου;
- Θα εγκριθεί άμεσα η πρόσληψη μόνιμου τεχνικού προσωπικού, προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή και ασφαλής λειτουργία του λιμένα;
- Αναμένεται να χρηματοδοτηθούν και αν ναι, με ποιους τρόπους, τα έργα συντήρησης, αποκατάστασης και προμήθειας εξοπλισμού που προτείνει ο Σύλλογος Εργαζομένων ΟΛΒ;
- Υπάρχει και αν ναι ποιος είναι, ο σχεδιασμός για την αναβάθμιση των υποδομών και την ανανέωση του εξοπλισμού του λιμανιού;
- Πώς σκοπεύει η κυβέρνηση να διασφαλίσει τη διαφάνεια, τη συμμετοχή των τοπικών φορέων και των εργαζομένων στον σχεδιασμό και την υλοποίηση της αναπτυξιακής στρατηγικής του λιμανιού;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Γαβρήλος Γιώργος
Γιαννούλης Χρήστος
Δούρου Ειρήνη
Ζαμπάρας Μίλτος
Κασιμάτη Νίνα
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μαμουλάκης Χάρης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Παπαηλίου Γεώργιος
Ψυχογιός Γεώργιος