Κυριακή, 20 Ιουνίου, 2021

Larger Font Smaller Font PDFΕκτύπωσηE-mail

Πέμπτη, 03 Δεκεμβρίου 2020 00:00

Η κυρά Μαρία κι ο κυρ Κώστας

alt
 
του Μάνου Στεφανίδη*
Σκέψεις με αφορμή τις δηλώσεις του Έλληνα εικαστικού Κώστα Τσόκλη
 
″…Ενώ δεν ξέρω να μιλάω, ενώ δεν θέλω να μιλάω, πρέπει να μιλάω...”
Σάμιουελ Μπέκετ, Ο Ακατονόμαστος
 
Τον ξέρω σαράντα χρόνια. Κάποτε στενοί φίλοι και συνεργάτες, από το 2003 όμως δεν χαιρετιόμαστε καν. Ο Βασίλης Βασιλικός, η Βάσω Παπαντωνίου, ο Γιάννης Φωκάς, ο Μανόλης Μπαμπούσης και ο Γιώργος Γυπαράκης ξέρουν τον λόγο. Όπως και το ότι τότε δεν υπέκυψα στον ιταμό εκβιασμό του. Όταν στα εγκαίνια μιας ομαδικής έκθεσης στον Πειραιά με στόχο να ενισχυθεί η νέα ΕΛΣ, στην οποία τότε θριάμβευσε ο μεγάλος Κουνέλλης, ο Τσόκλης έδειξε τη μικροψυχία και την αθεράπευτη ζήλια του, ζητώντας μου να αποκαθηλώσω ως επιμελητής το έργο νέου δημιουργού που τον ενοχλούσε! Του Γιώργου Γυπαράκη συγκεκριμένα.
Όμως είναι ταλαντούχος, επίμονος, επινοητικός, ιστορικό πρόσωπο της μικρής, ελληνικής αβανγκάρντ. Της γενιάς του ’60. Από την άλλη άπληστος, άφιλος, αγνώμων, αφελής, απλοϊκός, αβαθύς. Θα τολμούσα να πω και αγράμματος. Ή, καλύτερα άσοφος.
 
Ο μαιτρ, με άλλα λόγια, της κοινοτοπίας και του μηντιακού, του κατασκευασμένου σκανδάλου. Της εγωπαθούς προβολής λόγω ανασφάλειας. Και ασφαλώς ο απόλυτος καθρέφτης μιας ανάλογης τάξης ευαίσθητων, νεόπλουτων μικροαστών. Οπαδών της εύκολης, της εκβιασμένης συγκίνησης. Ο άνθρωπος τους. Το άλλοθι τους. 
 
Οι ιδέες του περί... αριστουργημάτων, καλλιτεχνικής ιδιοφυΐας...της καημένης, της συμβολικής ”κυρά Κατίνας” την οποία μέμφονται κατινίστικα όλοι ανεξαιρέτως οι ”διανοούμενοι” του τόπου μας. Αλλά και του επίσης συμβολικού ”Πικάσο” κλπ. μιας ακόμη άνευ λόγου κατασκευής η οποία δεν έχει καμία σχέση ούτε με την τέχνη ούτε με τους δημιουργούς. Επειδή η τέχνη αν και αφορά στους άριστους δεν είναι ούτε ταξική, ούτε ρατσιστική. Απεναντίας. Είναι βαθύτατα ουμανιστική. Και ως ενσαρκωμένος ανθρωπισμός δεν τεμαχίζει το υποκείμενο, δεν ταξινομεί τον άνθρωπο αλλά τον απογειώνει. Κυρίως την κυρά Κατίνα, δηλαδή όλους μας.
 
altΤέτοιες απόψεις, αφ′ υψηλού αλλά και απολιτικές - γιατί το συμφέρον μας είναι να τα έχουμε καλά με κάθε γκουβέρνο, από την Μελίνα στον Γ. Α. Π και από τον Αλέξη στον Κυριάκο - είναι η σολιψιστική απόδειξη όλων των ανωτέρω χαρακτηρισμών.
 
Όπως επίσης τα αίματα του καλλιτέχνη που... αιμορραγεί με κάθε ευκαιρία για το κοινό του. Θησαυρίζοντας. Ένας Λαζόπουλος δηλαδή των εικαστικών.
Επειδή έχει κατά καιρούς πει αδιανόητα πράγματα. Ότι φτιάχνει έργα για τους λίγους κι άλλα για τους πολλούς - τη καημένη την κυρά Μαρία να υποθέσω - ότι επικροτεί τον δόκτορα Μένγκελε (sic), ότι ο Καιάδας χρειάζεται και σήμερα για τους ανήμπορους να επιβιώσουν, ότι καταλαβαίνει τους βιαστές επειδή προκαλούνται από τα θύματα τους κλπ. Απόψεις στα κράσπεδα του φασισμού. Και είναι ίσως η εκδίκηση μιας ακαλαίσθητης μοίρας ότι χτες μοιράστηκε την ίδια δημοσιότητα στα φιλόπονα ΜΜΕ με τον άλλο αστέρα, τον Σφακιανάκη.
Όσα κατά καιρούς δηλώνει, είναι προφανώς η χαρά των σκανδαλοθηρικών ειδήσεων. Ο ίδιος νομίζει βέβαια ότι είναι σκληρός αλλά δίκαιος και ότι λέει εκείνη την αλήθεια που φοβούνται να μαρτυρήσουν οι πολλοί. Ενώ απλώς στερείται της στοιχειώδους ενσυναίσθησης. Ίσως θα έπρεπε κάποιος να τον προστατεύσει, τουλάχιστον τώρα, στα ενενήντα του χρόνια, από τον εαυτό του τον ίδιο.
 
Είναι κρίμα για εκείνο το έργο του που θα επιβιώσει των αμέτρητων, εμπορικών λόγω τυποποίησης, μετριοτήτων που κατασκευάζει ακούραστα επί εξήντα χρόνια (ένα τέτοιο έργο έχει ο πρωθυπουργός στο Μαξίμου, προσφορά της κ. Μαρίνας Λαμπράκη Πλάκα από την Εθνική της Πινακοθήκη).
Τότε, θα με ρωτήσετε, πώς γίνεται να είναι όλα αυτά και συγχρόνως ταλαντούχος; 
 
Αυτό είναι και το δικό μου ερώτημα...
 
*Μάνος Στεφανίδης
Συγγραφέας, κριτικός τέχνης και καθηγητής
 
foto:Έργο - φωτοκολάζ του Άγγελου Παπαδημητρίου: «Μεγαλειοτάτη αυτή είναι η κυρα Μαρία, που αποφάσισαν να πεθάνει στη θέση σας»
 
πηγή:huffingtonpost.gr
 
 

 

Νεότερες ειδήσεις:
Πρόσφατες ειδήσεις:

Πρόσωπα

Απίστευτο… οδηγίες προς
μελλοντικούς δολοφόνους  
 
«Το νομοσχέδιο σας
φέρνει την εργασιακή 
βαρβαρότητα»
 
Συνέδριο για τον Παράκτιο
και Θαλάσσιο Τουρισμό

«Ο πολιτισμός μέσο
κοινωνικής  συνοχής και
αντιμετώπισης των ανισοτήτων»
 
 
 

Γεγονότα

«Μια φορά και έναν καιρό
στον Πειραιά» 

«Μία φορά και έναν καιρό
στον Πειραιά»: 
Δεύτερος κύκλος εκπομπών

Η έκθεση ζωγραφικής και
γλυπτικής της Λιάνας Καρρά
στο Antica cafe

"ΖΩΕΣ ΜΕΣΙΣΤΙΕΣ" 
της Ελένης Νίκα  

"Και βγάζω το καπέλο μου…"
 

Πρωτοσέλιδα

Πολιτική

21 Μαΐου 2021, 20.44
Συνάντηση Γ. Πλακιωτάκη με τον Εκτελεστικό Διευθυντή της FRONTEX
Σε καλό κλίμα πραγματοποιήθηκε στο...
20 Μαΐου 2021, 18.34
Δράση διαμαρτυρίας του ΣΥΡΙΖΑ Πειραιά στα Λιπάσματα
Tην Παρασκευή 21/5/2021 στις 7.00 μ.μ. η Νομαρχιακή...
20 Μαΐου 2021, 18.24
 Οι συγκεντρώσεις του ΚΚΕ στον Πειραιά
Η Τομεακή Επιτροπή Πειραιά καλεί σε...

Ναυτιλία

19 Ιουνίου 2021, 20.50
«Ερώτηση Σαντορινιού Νοτοπούλου περί κρυφών, fasttrack εμβολιασμών»
 «Ερώτηση Σαντορινιού Νοτοπούλου μετά...
16 Ιουνίου 2021, 21.07
Επιτυχής επανεκκίνηση της Ελληνικής κρουαζιέρας από τη CelestyalCruises
Η CelestyalCruises, η βραβευμένη και αναγνωρισμένη, ως η...
15 Ιουνίου 2021, 15.20
Συνεργασία Ο.Λ.Ε. και ΕΛ.ΠΕ
Σε εξαιρετικά θετικό κλίμα...

Πειραιάς

17 Ιουνίου 2021, 22.40
«Blue Lab» 100 ειδικές μάσκες προστασίας για κωφούς
Σε μια ακόμη ενέργεια κοινωνικού...
16 Ιουνίου 2021, 00.00
«Τα δύο ραδιοφωνικά φάουλ του Δημάρχου για το πάρκο Γεννηματά»
Ανακοίνωση της Δημοτικής Κίνησης...
15 Ιουνίου 2021, 23.45
«Είμαστε πάντα εδώ για την πόλη μας και τους ανθρώπους της»
Ανακοίνωση της δημοτικής κίνησης...