Πρόσφατα Νέα

Δικαστικό Μέγαρο Πειραιά από το 2013 έως το 2023

Του Γιάννη Καρδαρά      
1.  Μετά πολλά χρόνια διεκδικήσεων  του Νομικού κόσμου του Πειραιά  για στέγαση της Δικαιοσύνης σε ένα ευπρεπές Μέγαρο κατατέθηκε το 2013 από την Πολιτεία  η πρόταση να στεγαστεί στο ανακαινισμένο Δημόσιο κτίριο της οδού Θηβών στα σύνορα των Δήμων Νίκαιας και Ρέντη, που όμως λόγω των μνημονίων κατέστη ιδιωτικό (θυγατρική τραπέζης) και το Δημόσιο θα κατέβαλε υψηλό ενοίκιο.
2.  Προ της γενικής άρνησης ή των επιφυλάξεων που διατυπώθηκαν και όχι μόνο από τους Δικηγόρους αλλά και τον Εμπορικό και Επιχειρηματικό κόσμο  προτάθηκε το 2014 από τον «Δήμο Πειραιά»  η δωρεάν παραχώρηση για 50 χρόνια στο Δημόσιο του δημοτικού κτιρίου της «πρώην Ραλλείου»  στο κεντρικότερο σημείο της πόλης. Η άρνηση της πόλης για την λύση της οδού Θηβών συμπληρώθηκε με την έκδοση αρνητικής απόφασης από το ΣτΕ (1113/2015).

3.   Η πρόταση για την «π. Ράλλειο» έτυχε της  συντριπτικής αποδοχής  από  την πλειοψηφία των θεσμικών φορέων, του νομικού κόσμου, και των πολιτών του Πειραιά που επί 50 και πλέον χρόνια  παρατηρούν ένα τσιμεντένιο «γιαπί» να στέκει ως «φάντασμα» στην κεντρική πλατεία της πόλης δίπλα στο τοπόσημο του Πειραιά, το ανακαινισμένο Δημοτικό Θέατρο.

4.   Το 2015 άρχισαν και επί 4 χρόνια συνεχίστηκαν οι αναθέσεις για μελέτες  οι αλλαγές χρήσεων γης και του ρυθμιστικού, οι μελέτες στατικότητας του σκελετού από το ΕΜΠ, οι οικονομικές μελέτες, συνεδριάσεις επί συνεδριάσεων από Επιτροπές και η αναζήτηση των τίτλων της π. Ραλλείου που εν τέλει μετεγράφησαν στο Υποθηκοφυλακείο Πειραιώς στις 13-2-2020.

5.  Όμως από τον Οκτώβριο του 2019 οι εμπορικοί και επιχειρηματικοί φορείς αλλά και ο Δήμος Πειραιά (που  είχε προτείνει ως λύση  την «π. Ράλλειο»)  συμφώνησαν με τις νέες προτάσεις εκπροσώπων της Πολιτείας ότι απαιτείται η αναζήτηση άλλων χώρων ώστε να χωρούν όλες οι Υπηρεσίες σε ένα κτίριο. Τότε αρχίζουν να ρίχνονται από κυβερνητικούς παράγοντες  ιδέες για τα καπνεργοστάσιο του «ΚΕΡΑΝΗ» στα Καμίνια και στην είσοδο της πόλης που ιδιοκτησιακά είχε εν τω μεταξύ περάσει, μετά από πλειστηριασμό, στα χέρια επιχειρηματικού Ισραηλινού Ομίλου αντί 4,5 εκατ. ευρώ.

6.  Για να μην θεωρηθεί ότι η Πολιτεία είχε μία μόνο πρόταση για αγορά και ανακατασκευή ιδιωτικού ακινήτου και για να σωθούν τα προσχήματα ρίχνεται στο τραπέζι και το Δημόσιο ακίνητο του «Παλαιού  Τελωνείου» (ιδιοκτησίας του Υπ. Οικονομικών) στο λιμάνι στην Ακτή Κονδύλη αρ. 32 που είχε εξαιρεθεί από το ΤΑΙΠΕΔ το 2016. 

Μάλιστα με εντολή της Πολιτείας το ΤΕ, μετά από πρόχειρη μελέτη,  αποφαίνεται ότι το κόστος κατασκευής νέου κτιρίου για Δικαστικό Μέγαρο στο λιμάνι θα υπερβεί το κόστος αγοράς και της ανοικοδόμησης ή της διαμόρφωσης υφιστάμενου και ανακατασκευής  ακινήτου, εξαιτίας των κατασκευαστικών προβλημάτων  της λύσης του «Τελωνείου» λόγω της γειτνίασης με την θάλασσα. Σημειώνεται ότι το παρακείμενο «super market» διαθέτει διώροφο υπόγειο παρκινγκ  όπως και άλλα παραλιμένια ακίνητα.

7.   Ο ΔΣΠ μετά από συσκέψεις οδηγείται το 2020 στην λύση του Δημοσίου ακινήτου στο λιμάνι όπου σε απόσταση 100 μέτρων καταλήγουν όλα τα συγκοινωνιακά μέσα.(Προαστιακός-ΗΣΑΠ-Τράμ-πλοία)

8.   Με αυτά τα δεδομένα αγνοείται από την Πολιτεία το παραπάνω  Δημόσιο ακίνητο  και προκαλείται το 2021   Διαγωνισμός ύψους 81 εκ ευρώ για αγορά και κατασκευή ή ανακατασκευή υπάρχοντος ιδιωτικού ακινήτου επιφανείας έως 30.000 τ.μ. (του ΚΕΡΑΝΗ  είχε από το ΤΕΕ μετρηθεί στα 29.900 τ.μ). Στο διαγωνισμό ως διεκδικητής του Δημοσίου χρήματος προστίθεται ο επίσης ιδιωτικός όμιλος  “DIMAND ΑΕ” με προσφορά άχτιστου οικοπέδου δίπλα στο Παπαστράτειο κολυμβητήριο  (Μεθώνης – Ε’ Διαμέρισμα)

Αξίζει να σημειωθεί ότι η «DIMAND AE» έχει αναλάβει (μετά από σύμβαση με τον Δήμο Πειραιά)  την αποπεράτωση  του ΠΥΡΓΟΥ του Πειραιά στο λιμάνι με υπεργολάβο κατασκευάστρια εταιρεία την «ΤΕΡΝΑ ΑΕ».

8.  Το 2022 λόγω έλλειψης προδιαγραφών  στατικότητας για τον «ΚΕΡΑΝΗ» και έλλειψης χρήσεων γης για το οικόπεδο της «DIMAND AE»,  προκηρύσσεται  νέος Διαγωνισμός από την Πολιτεία με τις ίδιες ως ανωτέρω προσφορές, οπότε στις αρχές του 2023 ανακοινώνεται η επιλογή του ιδιωτικού ακινήτου  της «DIMAND AE» στο Παπαστράτειο κολυμβητήριο.  Η «DIMAND AE» τα τελευταία χρόνια έχει εισέλθει δυναμικά σε επιχειρηματικά σχέδια αναπλάσεων του Πειραιά και του Ν. Φαλήρου.

9.   Μετά από όλα τα παραπάνω αρχίζει η νέα «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» για μελέτες, σχεδιαγράμματα, προκηρύξεις διαγωνισμού για την επιλογή των υπεργολάβων κατασκευαστικών εταιρειών (και μία από αυτές εικάζεται ότι θα είναι η ΤΕΡΝΑ ΑΕ λόγω της συνεργασίας για τον ΠΥΡΓΟ του Πειραιά) και νέα χρονοδιαγράμματα.

10.   Δέκα χρόνια (2013-2023) μετά την έναρξη των συζητήσεων για την στέγαση της Δικαιοσύνης σε Μέγαρο αντάξιο της ιστορίας και της μελλοντικής ανάπτυξης της πόλης αλλά και ολόκληρης της Περιφέρειας Πειραιά και Νήσων, η Δικαιοσύνη  συνεχίζει μεταπολεμικά να στεγάζεται σε ακατάλληλα κτίρια χωρίς εξόδους κινδύνου ενώ οι Πειραιώτες θα συνεχίσουμε επ’ αόριστον να βλέπουμε το κτίριο «φάντασμα» της πλατείας Κοραή.

Ακούγεται ότι τα χρήματα θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ. Το ερώτημα που εύλογα ανακύπτει είναι για ποιο λόγο τα χρήματα της ΕΕ δεν αξιοποιούν  ένα Δημόσιο κτίριο?

• Σε ότι με αφορά προέχει ο σεβασμός στο «ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ».
Ιωάννης Καρδαράς
Δικηγόρος στον Α.Π.
 
Pin It

Ροή ειδήσεων

We use cookies

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.