Σάββατο, 06 Μάρτίου, 2021

Larger Font Smaller Font PDFΕκτύπωσηE-mail

Πέμπτη, 27 Φεβρουαρίου 2020 00:00

Εξώδικο για τα έργα της Cosco

alt
Εξώδικο στους υπουργούς Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος και στην Περιφέρεια Αττικής για τα έργα της Cosco στην Πειραϊκή έστειλαν οι Πειραιώτες δικηγόροι Ανθή Γιαννούλου και Γιάννης Καρδαράς.
 
Αναλυτικά στην εξώδικο δήλωση-πρόσκληση, αναφέρουν τα εξής:
 
Με έκπληξη πληροφορηθήκαμε από τον Τύπο ότι την Τρίτη 25.2.2020 θα λάβει χώρα στην πόλη μας και συγκεκριμένα στην περιοχή της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων στην Πειραϊκή (Πύλη Ε11 του λιμανιού) “τελετή έναρξης εργασιών για την επέκταση του σταθμού κρουαζιέρας” από την εταιρεία ΟΛΠ ΑΕ, κύριος μέτοχος της οποίας έχει καταστεί από το 2015 η κινεζική εταιρεία COSCO. 
 
Η επέκταση των προβλητών κρουαζιέρας, που έχει σχεδιαστεί προ δεκαετίας, αποτελεί μέρος του κατατεθειμένου  Master Plan της Cosco. Παρόλο που συγκαταλέγεται στις λεγόμενες “υποχρεωτικές επενδύσεις” που πρέπει να υλοποιήσει η κινεζική εταιρεία, οι  πόροι που η ίδια θα διαθέσει γι' αυτό περιορίζονται μόνο σε 5.000.000 ευρώ περίπου, ενώ σε ποσοστό άνω του 90% χρηματοδοτείται από κοινοτικούς και ελληνικούς πόρους. Όταν δημοσιοποιήθηκαν τα σχέδια κατασκευής, διαπιστώθηκε ότι το γιγαντιαίο μέγεθος  των σχεδιαζόμενων προβλητών με την κατασκευή τεχνητής χερσονήσου μέσα στην θάλασσα επιφανείας 134 στρεμμάτων σε πρώτη φάση καθώς και κτιρίων που θα συνοδεύουν τα έργα της επέκτασης  και ο τρόπος που η εταιρεία έχει επιλέξει να κατασκευάσει  τους προβλήτες, όπως θα καταδειχθεί κατωτέρω, απειλούν να  αλλοιώσουν, απαξιώσουν και να μεταβάλλουν επί τα χείρω την ευρύτερη περιοχή της Πειραϊκής  που είναι το  “κόσμημα” της πόλης μας και την θάλασσα του Σαρωνικού. Ο τρόπος κατασκευής του έργου αλλά και αυτό καθεαυτό το έργο θέτει για τους λόγους που αναλύονται σε κίνδυνο την  υγεία των κατοίκων, και ημών που υπογράφουμε την παρούσα, όχι μόνο της ευρύτερης περιοχής, αλλά όλου του λεκανοπεδίου. Ήδη από τον Ιούλιο του 2019 ο «Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά», του οποίου είμαστε μέλη, μετά από διαβούλευση με Δημόσιους φορείς, είχε εκδώσει «Δελτίο τύπου» στο οποίο – αντανακλώντας τις ανησυχίες χιλιάδων Πειραιωτών - κατέγραφε τις επιφυλάξεις του ως προς τον σχεδιασμό του έργου της κρουαζιέρας και τους κινδύνους που εγκυμονεί λόγω: 
 
α) του σχεδιασμού για επεξεργασία μεγάλου μέρους των επικίνδυνων για τους ανθρώπους και το περιβάλλον εκατομμυρίων κυβικών μέτρων τοξικών ιζημάτων – βυθοκορημάτων, που θα προέλθουν από τον βεβαρυμμένο επί δεκαετίες με αστικά αλλά και απόβλητα των πλοίων βαρέα μέταλλα, βυθό του  λιμένα, σε εργοτάξιο  προς αποξήρανση και εν συνεχεία χρήση  της λάσπης ως υλικών για την κατασκευή της τεχνητής χερσονήσου το οποίο εργοτάξιο θα βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από τις κατοικίες και τα σχολεία στην περιοχή “Παλατάκι”. 
 
β) της πρόβλεψης ότι χιλιάδες κυβικά από τα παραπάνω τοξικά ιζήματα - βυθοκορήματα (με βαρέα μέταλλα όπως αρσενικό, κάδμιο, χρώμιο, υδράργυρο κ.λ.π) που δεν θα χρησιμοποιηθούν ως υλικά  για την κατασκευή των προβλητών, η ΟΛΠ ΑΕ θα τα εναποθέσει  στον βυθό της θάλασσας στην περιοχή μεταξύ Αίγινας και Σαλαμίνας με συνέπεια μη αναστρέψιμες βλάβες του οικοσυστήματος.
 
γ) της μεγάλης αέριας ρύπανσης που προκαλούν τα γιγαντιαία κρουαζιερόπλοια που ήδη προσεγγίζουν στο λιμάνι και που θα επιβαρυνθεί από την πρόσδεση και άλλων  στους νέους προβλήτες οπότε θα επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τη πολύ κακή ποιότητα της ατμόσφαιρας στην περιοχή μας – την στιγμή που η ατμοσφαιρική ρύπανση στον Πειραιά είναι από τις μεγαλύτερες σε όλη την Ευρώπη σύμφωνα με πρόσφατες μετρήσεις .
 
δ) του κυκλοφοριακού εμφράγματος που θα προκαλέσουν στους δρόμους μας η διέλευση των επιπρόσθετων 300 και πλέον τουριστικών λεωφορείων και χιλιάδων οχημάτων τροφοδοσίας που απαιτούνται για την εξυπηρέτηση των προσδοκόμενων 500.000 νέων τουριστών ετησίως – για να διακινηθούν μέσα από μία πόλη  από την οποία ήδη διέρχονται περισσότεροι από 17 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως αφού ο Πειραιάς έχει την μεγαλύτερη ακτοπλοϊκή κίνηση σε όλη την Ευρώπη εξαιτίας των νησιών! 
 
Αντί όμως η ΟΛΠ ΑΕ να φροντίσει να δώσει απαντήσεις και λύσεις στα ανωτέρω, όπως  υποχρεούται σύμφωνα με την ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία και πρακτική,  τον Νοέμβριο του 2019 κατέθεσε Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) που αφορούσε το σύνολο των εργασιών και λειτουργιών που θέλει να αναπτύξει στα πλαίσια του Master Plan, στην οποία περιέλαβε και το «έργο των νέων προβλητών κρουαζιέρας» χωρίς να προσφέρει καμία λύση στα ως άνω διαπιστωμένα προβλήματα. Αντιθέτως, στον νέο σχεδιασμό υπήρχαν ακόμα δυσμενέστερα σενάρια για το θαλάσσιο περιβάλλον, διότι πλέον προβλεπόταν ότι στην θάλασσα του Σαρωνικού η ΟΛΠ ΑΕ θα ρίξει εκατομμύρια κυβικά από τοξικά ιζήματα του βυθού όχι μόνο του Πειραιά, αλλά και από την περιοχή του Κερατσινίου (όπου λειτουργούσε επί δεκαετίες το εργοστάσιο λιπασμάτων) και από το Πέραμα (όπου λειτουργεί η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη). Με τον τρόπο αυτό η τοξική ρύπανση που έχει νεκρώσει από δεκαετίες την θάλασσα στις συγκεκριμένες περιοχές (λόγω της άγνοιας των πολιτών και της εγκληματικής αδράνειας της Πολιτείας διαχρονικά), θα μεταφερθεί στο κέντρο του Σαρωνικού και θα μολύνει τα νερά και όλους τους θαλάσσιους οργανισμούς και μέσω της τροφικής αλυσίδας τους ανθρώπους.
 
Η συγκεκριμένη ΜΠΕ, όπως δημοσιοποιήθηκε: 
 
έχει συναντήσει την καθολική αντίδραση όλων των ενδιαφερόμενων Δήμων, όπως προκύπτει από την κοινή ανακοίνωση των Δημάρχων Περάματος, Πειραιά, Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Νίκαιας-Ρέντη, Κορυδαλλού, Σαλαμίνας που δημοσιεύθηκε στις 14/2/2020, καθώς και την από 28/1/2020 εκτίμηση της Ειδικής Επιτροπής του Δήμου Πειραιά.
 
έχει κατατεθεί χωρίς να έχει προηγηθεί, όπως απαιτείται από τον νόμο, η έγκριση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που να μελετά και να αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις που θα προκαλέσει στην ευρύτερη περιοχή η εφαρμογή της ΜΠΕ.  
 
σε κάθε περίπτωση  είναι ακόμα υπό εξέταση από την Περιφέρεια Αττικής και δεν έχει  εγκριθεί με την έκδοση σχετικής Υπουργικής Απόφασης, 
 
Όλα τα ανωτέρω συνιστούν βαρύτατη και προκλητική παραβίαση των βασικότερων διατάξεων της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, την οποία αντί να εμποδίσει και να ελέγξει η Ελληνική Πολιτεία με τα αρμόδια Υπουργεία προς τα οποία απευθύνεται η παρούσα, αντίθετα προσκαλείται να την “νομιμοποιήσει” με την παρουσία σε αυτή εκπροσώπων του ελληνικού κράτους σε υψηλότατο επίπεδο. Άλλωστε μας προξενεί ιδιαίτερα αρνητική εντύπωση ότι για ένα τόσο σημαντικό έργο, που θα επηρεάσει τα μέγιστα την ζωή εκατομμυρίων κατοίκων και το περιβάλλον σε όλο το λεκανοπέδιο, οι περισσότερες από τις αρμόδιες για την περιβαλλοντική αδειοδότηση Διευθύνσεις των Υπουργείων Περιβάλλοντος, Ναυτιλίας και Μεταφορών, εξ όσων γνωρίζουμε, ΔΕΝ ΚΑΤΕΘΕΣΑΝ οιαδήποτε παρατήρηση επί της ΜΠΕ εντός του τριμήνου που αυτή βρισκόταν σε διαβούλευση – γεγονός που κατά την γνώμη μας, εάν ισχύει, συνιστά σοβαρή παράβαση των νομίμων. 
 
Εξάλλου σύμφωνα με την πρόσφατη εκτίμηση της  διαπαραταξιακής επιτροπής του Δήμου Πειραιά η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων - ΟΛΠ  χρήζει αναθεώρησης προκειμένου να μετασχηματιστεί σε στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ).
 
Αλλά ακόμη και αν υπάρχει η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και δεν έχει σκοπίμως τεθεί από τα αρμόδια υπουργεία προς τα οποία απευθύνεται η παρούσα υπ όψιν των ενδιαφερομένων και γενικά στους πολίτες  και αυτό συνιστά παράβαση των νομίμων.
 
Η έναρξη των εργασιών και η πρόσκληση των “επισήμων” να παραστούν σε αυτή – η οποία ασφαλώς θα λάβει ευρύτατη δημοσιότητα - συνιστά στην πραγματικότητα απόπειρα της κινεζικής κρατικής εταιρείας να επηρεάσει  τις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες του Δημοσίου και  να φέρει “προ τετελεσμένων” την ελληνική Δικαιοσύνη, όταν θα κληθεί να ελέγξει σε ανώτατο επίπεδο την νομιμότητα των ενεργειών της  (κινέζικης εταιρείας) ενώ το έργο θα βρίσκεται πλέον υπό εξέλιξη.
 
Η ΟΛΠ ΑΕ προχωρά στην εκτέλεση του έργου χωρίς να έχει εξασφαλίσει νομίμως το σύνολο των απαιτούμενων αδειοδοτήσεων, παραβιάζοντας έτσι τις υποχρεώσεις της, που απορρέουν από τη Σύμβαση παραχώρησης που έχει συνυπογράψει.
 
Εν όψει των ανωτέρω ΣΑΣ ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ότι τυχόν έναρξη των εργασιών κατασκευής των προβλητών κρουαζιέρας υπό τις παρούσες συνθήκες είναι παράνομη και αυθαίρετη ενέργεια που έρχεται σε αντίθεση με τις βασικότερες διατάξεις του Συντάγματος  αλλά και ειδικότερα της περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Με γνώμονα  την διασφάλιση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος της υγείας των συμπολιτών μας (συμπεριλαμβανομένων και ημών)  και του περιβάλλοντος και την υπεράσπιση της νομιμότητας,
ΣΑΣ ΠΡΟΣΚΑΛΟΥΜΕ να απόσχετε από οποιαδήποτε ενέργεια που αφορά την νότια επέκταση των προβλητών και ΣΑΣ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ότι επιφυλασσόμεθα παντός νομίμου δικαιώματος  για την προάσπιση των έννομων αγαθών και την ακύρωση των ως άνω παρανόμων σχεδίων και πράξεων παρεμβαίνοντας στα αρμόδια Ελληνικά και αν χρειαστεί και στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια.
 
Πειραιάς, 24.2.2020
 

Νεότερες ειδήσεις:
Πρόσφατες ειδήσεις:

Πρόσωπα

«Προβληματισμός για τη
νομιμότητα των ενεργειών
της Ρ.Α.Λ.»
 
Το Κέντρο Στήριξης
Επιχειρηματικότητας
στο Δήμο Πειραιά

Τρία νέα σχολεία στο
Δήμο Πειραιά το... 2025;

«Ποια θα είναι η
"Μεγάλη Δευτέρα"
της αγοράς»
 
 

Γεγονότα

«Μια φορά και έναν καιρό
στον Πειραιά» 

«Μία φορά και έναν καιρό
στον Πειραιά»: 
Δεύτερος κύκλος εκπομπών

Ο ΟΛΠ στηρίζει τα
Αθλητικά Σωματεία στο
Δήμο Κερατσινίου-
Δραπετσώνας

"ΖΩΕΣ ΜΕΣΙΣΤΙΕΣ" 
της Ελένης Νίκα  

Δημήτρης Φάκος, Άκης
Τουρκογιώργης: Η συνεργασία
 της χρονιάς
 

Πρωτοσέλιδα

Πολιτική

05 Μάρτίου 2021, 21.43
Η κυβέρνηση πετάει την μπάλα στην εξέδρα…
«Η κυβέρνηση μπροστά στα πολλά...
05 Μάρτίου 2021, 21.40
ΚΚΕ: Στο Ευρωκοινοβούλιο τα μέτρα προστασίας των ναυτεργατών
Πληθαίνουν οι καταγγελίες για...
03 Μάρτίου 2021, 20.25
«Αυτοκτονία 15χρονου μαθητή στο Κερατσίνι»
Η αυτοκτονία του 15χρονου μαθητή στο...

Ναυτιλία

01 Μάρτίου 2021, 20.49
Παρέμβαση για την καθυστέρηση των συντάξεων στους Ναυτεργάτες
Ανακοίνωση του Υπ. Ναυτιλίας για τα...
01 Μάρτίου 2021, 16.39
ΟΛΠ Α.Ε.: Πλατφόρμα αποβίβασης επιβατών
Η ΟΛΠ Α.Ε. προχώρησε στην μελέτη και...
26 Φεβρουαρίου 2021, 21.37
Σύγκληση Συμβουλίου Χρηστών Λιμένος Πειραιά
Μέσω τηλεδιάσκεψης, πραγματοποιήθηκε...

Πειραιάς

05 Μάρτίου 2021, 21.47
Δραματική κατάσταση στο Τζάνειο
Τη δραματική κατάσταση στο Τζάνειο...
04 Μάρτίου 2021, 23.34
Κατασχέθηκαν 100 κιλά κοκαΐνης στο λιμάνι του Πειραιά
Η Υποδιεύθυνση Δίωξης Ναρκωτικών της...
04 Μάρτίου 2021, 23.11
Η λειτουργία  αθλητικών εγκαταστάσεων στο Δήμο Πειραιά
Μετά την ανακοίνωση των νέων...