Τρίτη, 29 Σεπτεμβρίου, 2020

Larger Font Smaller Font PDFΕκτύπωσηE-mail

Πέμπτη, 06 Φεβρουαρίου 2020 00:00

Έφυγε ο Δραπετσωνίτης ζωγράφος Δημοσθένης Κοκκινίδης

alt
Πέθανε σε ηλικία 91 ετών ο ζωγράφος Δημοσθένης Κοκκινίδης, αγαπημένος δάσκαλος για πολλές γενιές φοιτητών που πέρασαν από το εργαστήριό του από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.
 
Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1929. Σπούδασε στην ΑΣΚΤ της Αθήνας (1952-1958) με τους Γ. Μόραλη και Σπ. Παπαλουκά. Μελέτησε τη βυζαντινή και λαϊκή τέχνη και εργάστηκε στον νεοσύστατο Οργανισμό Ελληνικής Χειροτεχνίας (1959-1961) ως υπεύθυνος του καλλιτεχνικού τμήματος. Σε αυτό το πλαίσιο μετεκπαιδεύτηκε στην Ιταλία και ασχολήθηκε με την αξιοποίηση της ελληνικής λαϊκής βιοτεχνίας και κεραμικής. Το 1972 έλαβε υποτροφία του Ιδρύματος Ford.
 
Στις πρώτες του ατομικές εκθέσεις (1961, Κλειώ, Ύδρα και 1964, Μέρλιν, Αθήνα) παρουσίασε μια ζωγραφική με αρκετά αφαιρετικά στοιχεία, με θέματα εμπνευσμένα από τη ζωή στις λαϊκές συνοικίες και στα νησιά. Αμέσως μετά, στράφηκε προς μια σαφέστερα πολιτικοποιημένη θεματολογία, που αντανακλούσε το φορτισμένο κλίμα της εποχής.
 
Στα έργα αυτής της περιόδου, μερικά από τα οποία εκτέθηκαν πολύ αργότερα, ο κριτικός σχολιασμός των γεγονότων επιτυγχάνεται, όχι με μια ψυχρή ρεαλιστική γραφή, αλλά με βίαιες χρωματικές εντάσεις και εξπρεσιονιστικές παραμορφώσεις (Πόλεμος-Βία, Των δε κακών μνήμη, Ταυτότητες, Διαμαρτυρίες).
 
Από τη δεκαετία του 1980 εγκαταλείπει τις άμεσες αναφορές στην πολιτική και η ζωγραφική του επικεντρώνεται σε προσωπικά βιώματα, με κέντρο τη φύση και την ανθρώπινη επικοινωνία. Αργότερα επεκτείνεται προς τη διερεύνηση των διαχρονικών στοιχείων που συνδέουν το σήμερα με το μυθικό παρελθόν, με έργα εμπνευσμένα κυρίως από την Οδύσσεια (Μυθολογικοί Συνειρμοί).
 
Έχει εκθέσει και έργα γλυπτικής, ενώ παλιότερα είχε ασχοληθεί με το σχεδιασμό ενδυμάτων και άλλες καλλιτεχνικές εφαρμογές.
 
Ωστόσο η προσήλωσή του στη ζωγραφική είναι αυτό που τον διαφοροποιεί από συνομήλικούς του καλλιτέχνες της “γενιάς του ’60”, των οποίων η τέχνη διαμορφώθηκε εκτός των ελληνικών συνόρων.
 
Το ενδιαφέρον του για την κοινωνική λειτουργία της τέχνης εκφράστηκε από νωρίς: ήταν ιδρυτικό μέλος της Ομάδας Τέχνης A΄ (1961-1967) και της Oμάδας για την Επικοινωνία και την Εκπαίδευση στην Τέχνη (1976-1981). Το 1976 εξελέγη τακτικός καθηγητής στην ΑΣΚΤ, όπου διετέλεσε πρύτανης και αντιπρύτανης (1979-1982) και δίδαξε έως το 1997.
 
Έχει δημοσιεύσει κείμενα για την τέχνη και, μετά το 1974, έχει αναπτύξει δραστηριότητες ως μέλος διοικητικών συμβουλείων πολλών οργανισμών (ΙΚΥ, Δ.Ι.Κ.Α.Τ.Σ.Α. Εθνικό Θέατρο, ΜΙΕΤ, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού).
 
Υπήρξε επίσης Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής για τα έργα που κοσμούν τους σταθμούς του αθηναϊκού Μετρό. Παρουσίασε τη δουλειά του σε τριάντα περίπου ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και συμμετείχε στα Ευρωπάλια (Βέλγιο, 1982, στην ενότητα «Τέχνη και Δικτατορία») και σε αρκετές ομαδικές. Αναδρομική του έκθεση οργανώθηκε το 1989 από το Μακεδονικό Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη. Το 2005 εκδόθηκε βιβλίο με κείμενά του για την τέχνη και το 2007 κυκλοφόρησε μονογραφία για το έργο του.
 
Ο Δημοσθένης Κοκκινίδης υπήρξε παντρεμένος με την Πέπη Σβορώνου από τις σημαντικότερες ζωγράφους της γενιάς της.
 
πηγή:AΠΕ-ΜΠΕ
 
Αλέξης Τσίπρας: Γλυκύτατος άνθρωπος και από τους σημαντικότερους εικαστικούς ο Δημοσθένης Κοκκινίδης
 
Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ:
 
Ο Δημοσθένης Κοκκινίδης, ένας από τους σημαντικότερους εικαστικούς του τόπου μας και ένας γλυκύτατος άνθρωπος, έφυγε από τη ζωή. Αφήνει πίσω του ένα σπουδαίο και πρωτοποριακό έργο.
 
Είχα την τιμή να τον γνωρίσω από κοντά αλλά και τη χαρά ένα σπουδαίο του έργο, η «Αντίθεση», να με συντροφεύει για 4,5 χρόνια, σε όμορφες αλλά και σε δύσκολες στιγμές στο γραφείο του Πρωθυπουργού, δίνοντας λίγο χρώμα στο γκρίζο του Μεγάρου Μαξίμου. Τα θερμά μου συλλυπητήρια στους κοντινούς του ανθρώπους.
 
alt
 
 
Ο Νίκος Αξαρλής για τον Δημοσθένη Κοκκινίδη
 
Πέθανε το βράδυ της Τρίτης 4 Φλεβάρη ο Δημοσθένης Κοκκινίδης από τους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα, δημιουργός των εξαιρετικών σειρών αφαιρετικού πριμιτιβισμού για τη Δραπετσώνα, την Εξορία, τη Διχτατορία και το Βιέτ-ναμ. Ήταν 91 χρονών.
 
Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1929. Ο πατέρας του γεννήθηκε στην Αργυρούπολη της Μικράς Ασίας ενώ η μητέρα του στο Νοβορισίσκ της Ρωσίας. Εγκαταστάθηκαν στον Πειραιά μετά τους διωγμούς του 1922-3. 
 
Ο Δημοσθένης Κοκκινίδης εργάστηκε στο καλλιτεχνικό τμήμα του Κεραμεικού όπου γνώρισε τον Ρωσοέλληνα ζωγράφο Μιχάλη Μαρτζουβάνη ο οποίος τον μύησε στους Ρώσους Ρεαλιστές ζωγράφους του 19ου αιώνα και στους Αριστερούς Μοντερνιστές Β. Καντίνσκι, Μ. Σαγκάλ, Κ. Μαλέβιτς κ.α. 
 
Ο Κοκκινίδης σπούδασε στην ΑΣΚΤ Αθήνας (1954-1958) με καθηγητή τον Γ. Μόραλη. Με την αποφοίτηση του απελευθερώθηκε από τις επιρροές Παρθένη, Μόραλη και Τσαρούχη και δημιουργεί την εξαιρετική σειρά πινάκων Προσφυγικά (1958-60) για τη Δραπετσώνα σε μινιμαλιστικό απλοϊκό ύφος με γυναίκες να κρατούν παιδιά μπροστά στις παράγκες. Δεν απεικονίζονται άντρες, ήταν στην εξορία. Τα έργα παρουσιάστηκαν το 1964 στην πρώτη ατομική έκθεση του Κοκκινίδη στην αίθουσα τέχνης Μέρλιν, Αθήνα.   
 
Το Μάρτη 1967, ένα μήνα πριν την κήρυξη της στρατιωτικής διχτατορίας από τους πράχτορες της CIA Παπαδόπουλο, Παττακό κ.α., παρουσιάζει στην αίθουσα τέχνης Μέρλιν τη δεύτερη σπουδαία σειρά πινάκων Βρώμικος Πόλεμος για τις βαρβαρότητες του αμερικανικού στρατού στο Βιέτ-ναμ. Τα έργα της σειράς ήταν επηρεασμένα από τον Αφαιρετικό Εξπρεσιονισμό των σύγχρονων Αμερικανών ζωγράφων και το δρόμο της Αφαίρεσης που ακολουθούσε η σύζυγος του Πέπη Σβορώνου. 
 
Αυτό το ύφος ακολούθησε και αμέσως μετά, στο δεύτερο μισό του 1967, στις σειρές Διχτατορία-Ταυτότητες, και Μητρότητα. Οι σειρές αυτές περιλαμβάνουν τρομαχτικά γελοποιημένα πορτρέτα στρατιωτικών και συνταραχτικά έργα γυναικών με παιδιά. 
Κάτω από βιοποριστικές και επαγγελματικές πιέσεις ο Κοκκινίδης το 1972 αιτήθηκε και έλαβε υποτροφία του Ιδρύματος Ford.
 
Οι πίνακες των σειρών Διχτατορία, Ταυτότητες και Μητρότητα παρουσιάστηκαν μόλις το 1997 στις αίθουσες τέχνης Άστρα (Αθήνα) και στη συνέχεια στον Αστρολάβο του Πειραιά. Αργότερα παρουσιάστηκαν στο ΜΙΕΤ, στο ΕΜΣΤ (2013) και στο Μουσείο Μπενάκη.
 
Το 2005 ο Κοκκινίδης παρουσίασε τη σειρά Από τον Πειραιά στις Κυκλάδες, στην αίθουσα τέχνης Εικαστικός Κύκλος, με έργα του 1984-2004, όπου εξέτασε με λυρικότητα τη σχέση ενός ζευγαριού με τα τοπία της θάλασσας και των νησιών. 
 
Η Νομαρχία Πειραιά οργάνωσε το 2007 τη μεγάλη έκθεση Δ. Κοκκινίδης – Μήμη Πειραιάς Δραπετσώνα με περίπου 100 πίνακες του 1958-62 και 1999-2006. 
 
Μετά την ανατροπή της στρατιωτικής χούντας στην Ελλάδα (1974) ο Κοκκινίδης έγινε καθηγητής στη Σχολή (1976-97). Στα έργα του ακολούθησε με συνέπεια και ισορροπία τον αφαιρετικό εξπρεσιονιστικό πριμιτιβισμό με έντονα χρώματα και δημιούργησε κορυφαία έργα “πολιτικής τέχνης” στην Ελλάδα. –
 
alt
 
 
Γ. Τσιρίδης: Ένας μεγάλος Δραπετσωνίτης ζωγράφος έφυγε
 
Ο ζωγράφος Δημοσθένης Κοκκινίδης άφησε σήμερα την τελευταία του πνοή.
Ήταν από τους μεγαλύτερους Ελληνες καλλιτέχνες με έργο δεκαετιών.
Εκ των κορυφαίων Νεοελλήνων ζωγράφος ο Δημοσθένης Κοκκινίδης γεννήθηκε το 1929. Στην κατοχή έφυγε η οικογένεια από τη Δραπετσώνα. 
Σπούδασε το 1952 μέχρι το 1957 στην Ανωτάτη Σχολή καλών Τεχνών της Αθήνας. Tο 1976 εκλέγεται καθηγητής της A.Σ.K.T., το 1979-82 Πρύτανης της A.Σ.K.T.
Μέλος Δ.Σ. πολλών Μορφωτικών ιδρυμάτων και έχει πραγματοποιήσει πάνω από 23 ατομικές εκθέσεις. Ένα μέρος του έργου του κοσμεί το βιβλίο «Από τον Πόντο στη Δραπετσώνα» (των Γ.Χατζόπουλου, Γ.Τσιρίδη, Έκδοση της Ένωσης Ποντίων). 
Οι πίνακες που μας επέτρεψε με χαρά να περιλάβουμε στο βιβλίο είναι από την σειρά έργων του για τον Πειραιά 1960-67 και αφορούν βασικά στη Δραπετσώνα αλλά και στον ευρύτερο Πειραιά.
 
alt
 
alt

Νεότερες ειδήσεις:
Πρόσφατες ειδήσεις:

Πρόσωπα

 

 «Ποιους ενοχλεί ο Πολυχώρος
Λιπασμάτων …»
 
Συνάντηση Γ. Μώραλη
με τον Λιμενάρχη Πειραιά

«Μια ακόμη χαμένη ευκαιρία
για τη δημόσια υγεία;»

Παράσημο
 
 

Γεγονότα

«Μια φορά και έναν καιρό
στον Πειραιά» 

«Μία φορά και έναν καιρό
στον Πειραιά»: 
Δεύτερος κύκλος εκπομπών

Τιμητική διάκριση της
Celestyal Cruises στα
MedCruise Awards 2020

Πληθυσμιακές Εξάρσεις
Μεδουσών 

Αναβολή της Έκθεσης
EAST MED YACHT
SHOW 2020
 

Πρωτοσέλιδα

Πολιτική

29 Σεπτεμβρίου 2020, 00.00
Συμφωνία των Πρεσπών: Από «εθνική ήττα» σε «ιστορική» συμφωνία
Μετά το σάλο που ξέσπασε από το...
27 Σεπτεμβρίου 2020, 01.57
«Νέα δόξα για την πέτσινη δημοσιογραφία»
Η Συσπείρωση Δημοσιογράφων –...

Πειραιάς

28 Σεπτεμβρίου 2020, 23.12
 Νέος Πρόεδρος στον Εμπορικό Σύλλογο ο Θ. Καπράλος
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο...
28 Σεπτεμβρίου 2020, 15.36
Επιχείρηση «σκούπα» στο κυριακάτικο παζάρι
Συντονισμένη επιχείρηση-«σκούπα» του...
28 Σεπτεμβρίου 2020, 00.00
 Δ. Γκερλές: Τραγέλαφος η υπόθεση του Δικαστικού Μεγάρου στον Πειραιά
Για τη νέα πρόταση όσον αφορά στην...